Zdrowa dieta – zdrowe zęby

Zdrowa dieta jest niezbędna by posiadać zdrowe zęby

Jaki wpływ na wygląd naszego uśmiechu ma odżywianie? Czy są specjalne diety dla zachowania zdrowych i białych zębów?

Mówi się, że kobiety prze­chodzą na dietę średnio trzy razy w roku. Drastyczne zmiany w żywieniu mogą wpłynąć na zdrowie naszych zębów. Nie zapomi­najmy więc, że są produkty, z których nie powinniśmy rezygnować na diecie.

Talerz Harvardu

By zachować zdrowe zęby (niezależnie od profilaktyki domowej, profesjonalnej i wizyt kontrolnych u lekarza) bardzo ważne jest wprowadzenie do swojego życia odpowiedniej diety. Dotyczy to zarówno jej składu, jak i konsystencji. Harvard School of Public Health wpro­wadził zasadę talerza zdrowego odży­wiania, tzw. talerz Harvardu. Najważ­niejszą ilościowo grupą na talerzu (cały talerz to 100 proc.) powinny być warzywa – ok 35 proc, następnie zboża pełnoziarniste – 25 proc. (np. brązowy ryż, chleb razowy, pełnoziarnisty makaron), zdrowe białko – 25 proc. (ryby, drób, rośliny strączkowe, orzechy) i owoce – ok. 15 proc.

Zmiana na lepsze

Zmniejszamy oczywiście spożycie węglowodanów, unikamy tłuszczów typu trans, a używamy zdrowych olejów do gotowania i sałatek (oliwa z oliwek, olej lniany), unikamy słodzonych napojów i soków, zamie­niamy je na wodę czy niesłodzoną herbatę lub kawę. Pamiętajmy także, że niektóre składniki, np. buraki, ryby, cielęcina, ryż, sałata, marchew, szpinak i woda, są źródłem fluoru niezbędnego dla naszych zębów. Konsystencja posiłków też jest bardzo ważna. Nie rozdrabniamy jedzenia na papkę, lecz staramy się żuć twarde posiłki. Dobrze jest także unikać pokarmów oblepiających zęby – zamieniamy lizaki i cukierki na twardą marchewkę do podgryzania – mówi dr n. med. Agnieszka Laskus, stoma­tolog, periodontolog i certyfikowany implantolog.

Kłopoty z przeżuwaniem

Dodatkowo, bez względu na stoso­waną dietę, należy pamiętać, by jeść powoli i dokładnie przeżuwać każdy kęs. Japońscy naukowcy wykazali bowiem, że ponad połowa kobiet i ok 80 proc. mężczyzn, którzy połykają zbyt duże kęsy, ma kłopoty ze zdrowiem. Do najczęstszych powikłań należą choroba wrzodowa oraz nadwaga (a niekiedy nawet otyłość). Taka sytuacja ma miejsce, zwłaszcza kiedy brakuje niektó­rych zębów – nie jesteśmy w stanie wówczas dostatecznie drobno pogryźć mięsa, surowych warzyw i owoców. Zbyt duże kawałki trafiają do żołądka, przyklejają się do jego ściany i długo zalegają, zanim zostaną strawione, a wydzielany w tym czasie kwas solny może powodować zgagę, odbijanie czy wręcz drobne nadżerki w śluzówce żołądka. A to już pierwszy krok ku wrzodom.

Obowiązkowo w diecie

Popularne produkty najbogatsze w składniki wzmacniające uzębienie, to:

  • produkty mleczne – bogate źródło wapnia, podstawowego budulca kości i zębów. Zapewnia mocne szkliwo. Stanowi barierę przed bakteriami wywołującymi próchnicę. Jogurty wpływają także korzystnie na florę bakteryjną jamy ustnej, co może uchronić przed grzybicami;
  • ryby – źródło wapnia i białka, czyli składników niezbędnych do prawi­dłowego rozwoju uzębienia u dzieci. W rybach takich jak tuńczyk, łosoś, śledź, halibut czy makrela znajduje się również duża dawka witaminy D;
  • brokuły – zawierają wapń, który wzmacnia zęby i szkliwo. Są naturalnym źródłem koenzymu Q10, który chroni dziąsła przed bakteriami powodującymi parodontozę;
  • jaja – cenne jest przede wszystkim żółtko zawierające bardzo dużo witaminy D, która wpływa na twardość zębów. Wspomaga ona właściwe przy­swajanie wapnia i reguluje mineralizację szkliwa;
  • żółty ser – zawiera bardzo dużo witaminy A, która wzmacnia dziąsła, działa bakteriobójczo i zapobiega próchnicy;
  • herbata – bogate źródło fluoru wzmacniającego szkliwo. Należy jednak pić ją z umiarem, gdyż nadmiar fluoru może prowadzić do fluorozy. Polifenole zawarte w herbacie pomagają uchronić się przed paradontozą;
  • kapusta kiszona – źródło witaminy C, która wzmacnia naczynia krwionośne i zwiększa odporność na infekcje. Prze­ciwdziała odsłanianiu szyjek zębowych;
  • marchewka — bogactwo witaminy A wzmacniającej dziąsła i zapobiega­jącej próchnicy. Chrupanie twardej marchewki to naturalny sposób na usunięcie nalotu z zębów.

 

Źródło: Fundacja Dr Laskus, Świat Zdrowia, listopad 2014 nr 9 [81], s. 36

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

przewiń do góry