Nie taki olej rzepakowy straszny

Zastosowanie oleju rzepakowego jest bardzo szerokie

Zacznijmy od tego czym jest rzepak? Jest to roślina jednoroczna, posiadająca żółte kwiaty, które zawierają w środku nasionka. Nasiona te, to ponad 40% oleju, i to właśnie z nich tłoczony jest olej rzepakowy. Do wyprodukowania 1l oleju, zużywa się około 3 kg nasion. Polska, zaraz po Francji i Niemczech, jest największym producentem rzepaku w Unii Europejskiej.

Mało kto zdaje sobie sprawę, z właściwości zdrowotnych oleju rzepakowego. Głownie ze względu na osławienie go, jako substancję zawierającą szkodliwy kwas erukowy. Jednak już od ponad 20 lat, uprawia się wyłącznie odmiany bezerukowe, a olej z nasion rzepaku, stanowi jeden z najzdrowszych olei na świecie, działających między innymi pozytywnie na poziom złego cholesterolu, jak i pomagających w zachowaniu młodości. Ten niezastąpiony dla naszego organizmu tłuszcz roślinny, jakim jest olej rzepakowy, to bogactwo niezbędnych, nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Organizm potrzebuje go, do usprawnienia pracy serca, nerek, układu krwionośnego, czy poprawy kondycji skóry, jednak sam nie jest w stanie go wytworzyć. Dlatego też ważnym jest, żeby olej rzepakowy stał się codziennym elementem naszej diety. Tym bardziej, że jest najbogatszym w te tłuszcze dostępnym na rynku olejem, zaraz po oleju lnianym. Zawiera także kwas oleinowy, który bardzo skutecznie obniża poziom złego cholesterolu.

Zastosowanie oleju rzepakowego

Zakupując olej rzepakowy, mamy do wyboru tłoczone na zimno i na ciepło. Oleje tłoczone na zimno, nadają się do potraw zimnych, takich jak sosy, czy sałatki, natomiast oleje tłoczone na ciepło, czyli rafinowane, można używać do przygotowywania potraw gorących, gotowania, smażenia itp. Obok oleju słonecznikowego jest on jednym z najbardziej popularnych tłuszczów roślinnych.

Co wyróżnia olej rzepakowy? Przede wszystkim, olej ten zawiera jeden z najniższych poziomów kwasów tłuszczowych nasyconych, które mają niekorzystny wpływ na nasz organizm. Zawiera wysoki poziom witamin młodości: A (w postaci karotenoidów), E i K. Zawiera polifenole, czyi składniki o silnym działaniu, przeciwutleniajacym.  Pojawiają się też coraz częściej kosmetyki ekologiczne, zawierające związki oleju rzepakowego.

Olej rzepakowy również dla dzieci

Tłuszcze roślinne, są też dużo bardziej cenne dla naszego organizmu, niż tłuszcze zwierzęce. Zawierają dużo niższy poziom kwasów nasyconych, oraz o niebo lepsze dla naszego zdrowia proporcje kwasów tłuszczowych.  Olej rzepakowy jest też bardzo bezpieczny, a wręcz niezbędny w diecie kobiet ciężarnych, a także Centrum Zdrowia Dziecka oraz Instytut Matki i Dziecka rekomendują wprowadzanie go do diety malucha, od momentu, kiedy tylko zaczynamy wprowadzać jakiekolwiek inne składniki, poza mlekiem matki, czyli od około 6 miesiąca życia.

Dwie łyżki stołowe oleju rzepakowego dziennie, czyli około 20g, jest zawiera polecaną dawkę kwasu alfa-linolenowego, który jest niezbędny w produkcji kwasów omega-3, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju mózgu. Warto, więc zastępować inne tłuszcze, smacznym, bezpiecznym, a przede wszystkim zdrowym olejem, jakim jest nasz rodzimy olej rzepakowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

przewiń do góry