Siemię lniane – Ogromne korzyści w małym ziarenku

simie lniane to bardzo zdrowy dodatek żywieniowy

Coś tak małego jak siemię lniane może dawać wielkie korzyści zdrowotnych. Najnowsze badania wykazały, że znane na świecie od tysięcy lat ziarenka lnu mogą pomóc w obniżaniu poziomu cholesterolu, działają stabilizująco na poziom cukru we krwi, stymulują utratę wagi, a także zwiększają odporność organizmu i pomagają w walce z rakiem.

Dodawanie siemienia lnianego do posiłków może poprawić zdrowie serca i układu pokarmowego. A nawet może pomóc kontrolować wagę i walkę z rakiem. Cały sekret ich wyjątkowego potencjału leży w wyjątkowym składzie.

Siemię lniane jest bogate w:

  • witaminy i minerały, w tym większość witamin z grupy B, magnez i mangan,
  • błonnik – zarówno rozpuszczalny i nierozpuszczalny,
  • fitochemiczne, potężne antyoksydanty takie jak lignany (siemię lniane jest jednym z najlepszych źródeł lignanów),
  • kwasy tłuszczowe omega-3, czyli klucz do walki z stanami zapalnymi. Siemię lniane jest mega dobrym źródłem wersji roślinnej omega-3 o nazwie kwas alfa-linolenowy ALA. W oleju lnianym znajduje 50 % ALA – pięć razy więcej, niż w orzechach lub oleju rzepakowym.

Siemię lniane – Korzyści zdrowotne

  • Obniża poziom cukru we krwi, cholesterol i ciśnienie krwi. Zawarty w siemieniu lnianym rozpuszczalny błonnik wykazuje działanie obniżające poziom cholesterolu, co pomaga w zapobieganiu gromadzenia się płytek, które mogą zatkać tętnice i prowadzić do nadciśnienia, udaru lub ataku serca Błonnik również obniża poziom cukru we krwi, co jest ważne dla ludzi z cukrzycą typu 2.
  • Zmniejsza utratę masy kostnej. Badanie na szczurach wykazało opóźnienie utraty masy kostnej podczas karmienia siemieniem lnianym, głównie dzięki wysokiemu stężeniu cennych kwasów tłuszczowych.
  • Pomoc w kontroli wagi. Len po zjedzeniu nadaje uczucie sytości. Można spożyć niewielką ilość lnu, 30 minut przed posiłkiem, aby kontrolować apetyt.
  • Poprawia zdrowie układu pokarmowego. Błonnik w siemieniu lnianym może pomóc złagodzić zaparcia i sprawia, że opróżnianie jest bardziej regularne.
  • Zwiększenie odporność. Kwas alfa-linolenowy ALA wykazuje wpływ na zmniejszenie stanu zapalnego, co pozwala na poprawę pracy układu odpornościowego. Wstępne badania wskazują, że siemię lniane pomaga w łagodzeniu chorób autoimmunologicznych i zapalnych, takich jak reumatoidalne zapalenie stawów, łuszczyca, czy toczeń.
  • Walka z rakiem. Badania wykazują, że siemię lniane może odgrywać istotną rolę w walce z rakiem, szczególnie jelita grubego i piersi. Korzyści są oparte o wysokie stężenia lignanów, które uważane są za substancje hamujące wzrost guza.

Siemię lniane – Przestrogi

Ludzie, cierpiący na stany zapalne jelit, takie jak choroba Leśniowskiego-Crohna, powinni unikać siemienia ze względu na jego skutki przeczyszczające. Kobiety w ciąży i matki karmiące piersią nie powinny spożywać mielonego siemienia. Badania pokazują również, że kobiety, które mają problemy takie jak mięśniaki, endometriozę, chorobę policystycznych jajników, również nie powinny jeść ziaren lnu. Także mężczyźni, którzy mają zwiększone ryzyko rozwoju nowotworu prostaty powinni unikać ALA.

Również w przypadku przyjmowania leków należy skonsultować się z lekarzem, przed dodaniem lnu do swojej diety.

Zakup i korzystanie z siemienia lnianego

Uprawiany w Azji Środkowej, Ameryce Północnej i Europie, len znajduje się na półkach w wielu sklepach ze zdrową żywnością. Zarówno mielone siemię lniane, całe nasiona lub olej lniany. Olej lniany pochodzi z tłoczenia na zimno nasion lnu. Jest często dostępny jako produkt ekologiczny. Olej lniany – tłuszcz z części rośliny – jest bogatszy w ALA, niż siemię lniane.

Ponieważ nasiona lnu zawierają tłuszcz, zakup produktu, który jest już zmielony sprawia, że ryzykujemy jego utlenianie. Można zakupić go w całości i łatwo zmielić go w młynku do kawy, robocie kuchennym lub blenderze.

Przechowywane w temperaturze pokojowej, całe siemię lniane powinno być dobre przez ponad rok. Siemię lniane mielone należy przechowywać w szczelnym pojemniku w lodówce, maksymalnie do 90 dni. Podobnie krótki termin przydatności ma olej lniany.

Dla większości zdrowych osób dorosłych zaleca się 1 łyżkę dziennie i nie więcej niż ¼ łyżeczki dziennie dla małych dzieci. Ponieważ siemię lniane jest bogate w błonnik, podczas dodawania go do swojej diety, zaczynaj od małych ilości i zwiększaj ją powoli. Łyżka mielonego siemienia lnianego ma około 36 kalorii, podczas gdy łyżka całego siemienia ma około 50 kalorii.

Jak dodawać siemię lanie do posiłków?

Siemię lniane ma lekki, orzechowy smak. Oto kilka sposobów, aby dodać go do żywności:

  • Posypać siemieniem zimną lub gorącą owsiankę.
  • Dodaj łyżeczkę mielonego siemienia do musztardy lub majonezu.
  • Zmieszaj nasiona lnu z sokiem lub koktajlem.
  • Posyp sałatkę lub zupę.
  • Dodaj łyżkę mielonego siemienia lnianego do swojego jogurtu.
  • Dodaj do sosów pomidorowych lub zapiekanek.
  • Dodaj siemię lniane do kotletów lub pieczeni.

Siemię lniane jest doskonałym sposobem, aby dodać błonnik i ważne składniki odżywcze do swojej diety. Eksperymentuj z nim w swoich ulubionych przepisach kulinarnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

przewiń do góry