Seler naciowy – Właściwości odżywcze i zdrowotne

Seler naciowy to niezwykle zdrowe i smaczne warzywo

Chrupiący seler naciowy jest dobrze znany z tego, że ma mało kalorii, a jego korzyści zdrowotne wykraczają daleko poza stosowanie jako warzywa na odchudzanie. Seler zawiera bowiem przydatne składniki odżywcze oraz witaminy i minerały. Może stanowić wygodną przekąskę na wynos, a także warzywo, które można wykorzystać do przygotowania gotowanych potraw, frytek czy też sałatek sałatek. W tym artykule przybliżamy najważniejsze właściwości odżywcze i zdrowotne selera naciowego.

W przeciwieństwie do niektórych warzyw seler naciowy zachowuje większość składników odżywczych, nawet jeśli jest gotowany na parze. Jedno z badań porównywało seler, który był gotowany na parze, gotowany w wodzie i blanszowany. Ustalono, że 10 minut gotowania na parze pozwoliło warzywu zachować od 83 do 99% jego przeciwutleniaczy. Z drugiej strony, gotowanie i blanszowanie prowadziło do utraty od 38 do 41% przeciwutleniaczy.

Według większości wskazówek seler naciowy należy zjeść w ciągu siedmiu dni od jego zakupu, ponieważ po tym czasie większość przeciwutleniaczy znika.

Seler naciowy – Profil żywieniowy

Seler naciowy w większości składa się z wody (prawie 95 procent), i nie jest szczególnie bogaty w żadną witaminę ani minerał. Niemniej jednak seler jest dobrym źródłem witaminy K, gdyż jedna filiżanka zawiera około 30% zalecanego dziennego spożycia. Seler może również pomóc w uzyskaniu wystarczającej ilości kwasu foliowego, potasu, błonnika i molibdenu. Zawiera niewielkie ilości witaminy C, witaminy A i niektórych witamin z grupy B. Według University of Maryland Medical Center jego nasiona są naturalnym środkiem moczopędnym i ma naturalnie niską kaloryczność.

Więcej na ten temat można przeczytać w artykule: http://beauty-women.pl/seler-naciowy-wlasciwosci-odzywcze-zdrowotne/

Jakie korzyści zdrowotne zapewnia seler naciowy

Seler naciowy posiada wiele cennych właściwości, z których najważniejsze wymieniamy poniżej.

Utrata masy ciała

Jedna łodyga selera naciowego zawiera tylko około 10 kalorii, a szklanka posiekanego warzywa zawiera około 16. Zawiera również błonnik pokarmowy (1,6 grama na filiżankę), który pomaga ograniczyć apetyt, ponieważ pochłania wodę w przewodzie pokarmowym, dzięki czemu można dłużej czuć się nasyconym. Ostatnie badania sugerują, że po prostu dodanie większej ilości błonnika do diety może być kluczowym czynnikiem w procesie utraty wagi.

Niestety nie jest prawdą, że jedzenie selera liczy się jako „ujemne kalorie”. Chociaż seler zawiera niewielką ilość kalorii, liczba kalorii strawionych przez niego jest prawdopodobnie jeszcze mniejsza.

Właściwości przeciwzapalne

Seler naciowy jest bogaty w fitoskładniki przeciwutleniające, które mają właściwości przeciwzapalne. Badanie w czasopiśmie Nutrition and Cancer ujawniło, że jest znaczącym źródłem flawonoli i przeciwutleniaczy flawonowych. Fitoskładniki selera obejmują: kwasy fenolowe, flawony, takie jak luteolina, flawonole, takie jak kwercetyna i kaempferol, dihydrostilbenoidy, fitosterole i furanokumaryny.

Naukowcy wciąż pracują nad zrozumieniem wszystkich konsekwencji przewlekłego stanu zapalnego dla zdrowia organizmu. W tym kontekście wymienia się często zaburzenia autoimmunologiczne, takie jak toczeń i reumatoidalne zapalenie stawów, astma, nieswoiste zapalenie jelit i choroba Crohna, jako problemy, w których rolę odgrywa przewlekłe zapalenie. Mniej oczywiste zaburzenia związane z przewlekłym stanem zapalnym mogą obejmować choroby sercowo-naczyniowe i raka.

Badanie opublikowane w Molecular Nutrition & Food Research sugeruje, że sok z selera i ekstrakty z selera mogą pomóc zmniejszyć aktywność czynnika martwicy u nowotworów. Inne badanie opublikowane w  Planta Medica  sugeruje, że luteolina w selerze może hamować wytwarzanie COX-2, enzymu wywołującego stan zapalny.

Uwodnienie organizmu

Seler naciowy zawiera około 95 procent wody. Może to sprawić, że będzie to dobry sposób na utrzymanie niezbędnych poziomów płynu. Ze względu na wysoką zawartość wody seler jest świetną przekąską, którą można mieć pod ręką podczas gorących letnich dni, aby zapobiec odwodnieniu.

Pomoc przy zgadze

Seler naciowy jest starym ludowym lekarstwem na zgagę. Czasem zaleca się go ze względu na jego niską kwasowość. Badanie opublikowane w  Annals of Otology, Rhinology & Laryngology  obejmowało seler w diecie „niskokwasowej” przepisywanej pacjentom cierpiącym na refluks żołądkowy. Chociaż ich dieta była korzystna, konieczne są dalsze badania w celu określenia specyficznej roli selera.

Wpływ na cholesterol i ciśnienie krwi

Błonnik selera może pomóc obniżyć poziom cholesterolu, ponieważ podnosi nadmiar związków cholesterolu z jelit i wypycha je w procesie wypróżniania. Badania nad związkiem między selerem a cholesterolem u ludzi są ograniczone, ale badania na zwierzętach pokazują obiecujące wyniki. W jednym z nich wykazano, że substancja chemiczna w selerze zwana ftalidem obniża poziom złego cholesterolu o 7 procent, a ciśnienie krwi o 14 procent. Ftalid może obniżać poziom hormonów stresu we krwi, umożliwiając rozszerzanie się naczyń krwionośnych i relaksację oraz przepływ większej ilości krwi przez organizm. W innym badaniu, opublikowanym w magazynie Pharmacognosy analizowano ekstrakt z nasion selera u szczurów. Stwierdzono, że seler naciowy był pomocny w obniżeniu poziomu LDL (złego) cholesterolu, trójglicerydów i podwyższeniu poziomu HDL (dobrego cholesterolu). Jedno badanie przeprowadzone na ludziach, opublikowane w  Natural Medicine Journal, polegało na wykorzystaniu wyciągu z nasion selera i podawaniu go pacjentom z nadciśnieniem od łagodnego do umiarkowanego przez sześć tygodni. W wyniku tego zaobserwowano obniżone ciśnienie krwi.

Lepsze trawienie

Błonnik jest dobrze znany ze swoich korzyści trawiennych. Pomaga utrzymać regularne ruchy jelit, zmniejszając w ten sposób zaparcia. Pomaga także utrzymać jelita w zdrowiu i utrzymaniu wagi ciała. Jedna filiżanka selera zapewnia około 6 procent dziennego zapotrzebowania na błonnik.

Ostatnie badania sugerują, że przeciwutleniacze w selerze mogą również pomóc poprawić wyściółkę żołądka i zmniejszyć ryzyko jego owrzodzeń. Badanie opublikowane w Pharmaceutical Biology wykazało, że szczury laboratoryjne spożywające ekstrakt z selera miały mniej owrzodzeń i lepiej chroniły błony śluzowe żołądka. Przypuszcza się, że ten sukces został spowodowany przez apiuman, polisacharyd na bazie pektyny, który jest obecny w selerze.

Ponadto, Centrum Medyczne University of Maryland sugeruje, że jedzenie selera naciowego może zmniejszyć ryzyko zapalenia błony śluzowej żołądka (zapalenie błony śluzowej żołądka), ponieważ flawonoidy tego warzywa mogą pomóc zatrzymać wzrost niepożądanych bakterii jelitowych, które powodują stany zapalne.

Profilaktyka raka

Badania nie są ostateczne, ale wskazują, że przeciwutleniacze, flawonoidy i składniki odżywcze są czasami związane ze zmniejszonym ryzykiem raka. Niektóre najnowsze badania dotyczyły flawonoidów selera z apigeniną i luteoliną. W badaniu opublikowanym w Molecular Nutrition & Food Research przyjrzano się apigeninie w odniesieniu do powstawania guzów trzustki, stwierdzając, że apigenina może mieć działanie ochronne. Inne badanie opublikowane w Food and Chemical Toxicology dotyczyło zarówno apigeniny, jak i luteoliny. Także wykazało pozytywne wyniki w tym zakresie. Inne badanie wykazało podobne wyniki dotyczące apigeniny i komórek raka piersi.

Wpływ na czynności seksualne

W ostatnich latach seler naciowy zyskał popularność dzięki rzekomym właściwościom pobudzającym. Zawiera wysoki poziom androstenonu i androstenolu, które są męskimi feromonami. Według niektórych źródeł, jedzenie selera powinno zwiększyć atrakcyjność mężczyzn.

Ryzyko spożywania nadmiaru selera

Z 88 miligramami sodu na filiżankę seler naciowy ma dość wysoką zawartość soli wśród wszystkich warzyw. Inne zagrożenia związane z jedzeniem dużych ilości selera obejmują niedożywienie i problemy żołądkowo-jelitowe. Osoby na diecie powinny uważać, aby nie przesadzić z selerem, ponieważ jest tak niskokaloryczny i może prowadzić do niedożywienia. Podczas gdy błonnik jest bardzo pożyteczny, zbyt wiele może powodować wzdęcia, gazy i biegunkę.

Jeśli jest spożywany w bardzo dużych, ciągłych, niegotowanych ilościach, seler może potencjalnie powodować powiększenie wola. Wynika to z faktu, że duże ilości niegotowanego selera mogą zakłócać proces funkcjonowania jodu w tarczycy. Wole może powodować obrzęk szyi, co prowadzi do problemów z oddychaniem i możliwej niedoczynności tarczycy.

Seler naciowy zawiera substancje chemiczne zwane psoralenami, które, jeśli zostaną nałożone bezpośrednio na skórę, powodują, że staje się ona tymczasowo bardzo wrażliwa na światło ultrafioletowe. Oznacza to, że jeśli zastosuje się sok z selera na skórę i wyjdzie na słońce, możesz dostać wysypki. Wysypka pojawia się w ciągu 12 do 36 godzin i trwa od trzech do pięciu dni. Jest to głównie problem dla tych, którzy pracują na polach przy zbiórce selera.

Seler znany jest z narażenia na wiele pestycydów. Od lat pojawia się na liście produktów zawierających najwięcej pestycydów. Pamiętaj, aby dokładnie umyć seler lub kupić ekologiczny, jeśli tylko można.

Możliwe jest uczulenie na seler, co jest dość powszechne. Alergia na seler może być łagodna lub poważna, od lekkiego mrowienia lub obrzęku po wstrząs anafilaktyczny.

Inne fakty na temat selera naciowego

  • Tonik Dr Browna, który ma swój smak z ekstraktu z nasion selera, jest sprzedawany w Stanach Zjednoczonych od 1868 roku.
  • Seler ma reputację afrodyzjaku, sięgającą starożytnych Rzymian, którzy poświęcili tę roślinę Plutonowi, bogowi seksu i piekła.
  • Lekarstwo na kaca? Rzymianie wierzyli również, że noszenie wieńców z liści selera było antidotum na odurzające działanie wina i wynikający z niego ból głowy.
  • Koktajl Bloody Mary został wynaleziony w 1920 roku w nowojorskim barze Harry’ego. Jednak dopiero w latach 60-tych seler kojarzył się z tym napojem, kiedy gość w hotelu w Chicago otrzymał Krwawą Mary z łodyga selera.
  • Zwycięzcy zawodów sportowych w starożytnej Grecji otrzymali bukiety selera, podobnie jak kwiaty.
  • Przez tysiące lat seler był ceniony bardziej do celów leczniczych niż do gotowania. Dziki seler był stosowany w średniowieczu w leczeniu lęku, bezsenności, reumatyzmu, dny moczanowej i zapalenia stawów.
  • Seler został po raz pierwszy użyty jako żywność we Włoszech w XVI wieku, a następnie rozprzestrzenił się po całej Europie jako dodatek do zup, mięs i gulaszu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

przewiń do góry