Pesto – Przepis, wskazówki, właściwości odżywcze

Pesto to wspaniała propozycja na niezwykle zdrową potrawę

Pesto to rodzaj dodatku do innych potraw o bardzo charakterystycznym i silnym smaku. Najbardziej popularne jest we Włoszech, ale w ostatnich latach zdobyło ogromne rzesze zwolenników na całym świecie. Najczęściej spotyka się je w wersji z bazylią, jednak również można wykonywać je z innych zielonych roślin, np. pietruszki czy jarmużu. Poznajmy zatem sprawdzone i smaczne przepisy na tą wspaniałą propozycję dietetyczną.

Zielone rośliny czyszczą krew. Pietruszka ze względu na wysoką zawartość witaminy C wykazuje silne właściwości wzmacniające odporność, dlatego jest szczególnie zalecana osobom chorowitym. Dodatkowo poprawia trawienie, łagodzi nerwobóle, działa moczopędnie, przez co pomaga w leczeniu kamicy moczowej. Bazylia z kolei wspiera układ nerwowy oraz trawienny. Ma też zastosowanie w gorączce, ponieważ łagodnie obniża wysoką temperaturę. Poznamy zatem jak samodzielnie wykonać zdrowe i pożywne pesto z pietruszki i bazylii.

Wartości odżywcze pesto

Pesto z pietruszki jest całkowicie wegańskie, bezglutenowe oraz bez laktozy. Wykonane z bazylii można dowolnie modyfikować, i w zależności od tego, czy dodamy parmezan czy nie, jest opcją dla wegetarian lub wegan. Pesto jest szybkie w przygotowaniu, stanowi pełną witamin, błonnika roślinnego, chlorofilu i minerałów pastę, którą wykorzystać można na wiele sposobów. Nać pietruszki to źródło wapnia, magnezu, żelaza, potasu, oraz witaminy A, C, PP, B, E, D i K, kwasu foliowego. Bazylia zawiera witaminę A, C, B2, B6, E, kwas foliowy oraz beta-karoten.

I Przepis na pesto z natki pietruszki

Składniki:

  • nać pietruszki,
  • 3 łyżki oleju kokosowego,
  • 2 łyżki soku z cytryny,
  • różowa sól himalajska.

Wykonanie: Pietruszkę dokładnie płuczemy, następnie wszystkie składniki wrzucamy do blendera i miksujemy, by uzyskać gładką pastę.

II Przepis na pesto z bazylii

Składniki:

  • 2 szklanki liści bazylii,
  • 5 łyżek oliwy z oliwek,
  • 4 łyżki posiekanych orzeszków piniowych lub orzechów włoskich,
  • różowa sól himalajska,
  • opcjonalnie – parmezan.

Wykonanie: Wszystkie składniki wrzucamy do blendera i miksujemy, aż do połączenia się i uzyskania pasty.

Jak podawać?

Pesto możemy dodawać do różnych produktów zawierających węglowodany, takich jak chleb, pieczywo chrupkie, makarony, kasze. Doskonale sprawdzi się w połączeniu z ugotowaną kaszą jaglaną lub quinoa, które są również niezwykle zdrowe i bogate w błonnik. Gdy dodamy do tego ziarenka granatu oraz kurkumę (należy dołożyć kurkumę do wody w czasie gotowania kaszy lub makaronu) otrzymamy zdrową i sycącą sałatkę. Domowe pesto to największa bomba witaminowa wspierająca odporność, więc jedz je na zdrowie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

przewiń do góry