Mango – Korzyści zdrowotne

Mango ma bardzo wiele właściwości odżywczych

Istnieje wiele różnych rodzajów owoców mango, mających różny kolor, kształt, smak i wielkość nasion. Choć kolor skóry może się zmieniać od zielonego przez czerwony, żółty lub pomarańczowy, wewnętrzny miąższ jest głównie złoto- żółty. Ma słodki i kremowy smak oraz zawiera ponad cennych 20 witamin i minerałów.

Mango zostały nazwane okrzyknięte najczęściej spożywanym owocem na świecie. Niektóre z możliwych korzyści zdrowotnych ich regularnego jedzenia obejmują: zmniejszone ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej, zmniejszone ryzyko raka jelita grubego, poprawę trawienia i zdrowia kości, a nawet korzyści pielęgnacyjne dla skóry i włosów.

Możliwe korzyści zdrowotne mango

Spożywanie owoców i warzyw wszelkiego rodzaju od dawna wiązane jest ze zmniejszonym ryzykiem wystąpienia wielu problemów zdrowotnych, głównie wynikających ze złego stylu życia. Wiele badań sugeruje, że rosnące spożycie pokarmów roślinnych, również takich jak mango, zmniejsza ryzyko otyłości i ogólnej śmiertelności, a także rozwoju cukrzycy, czy chorób serca. Zwiększenie pokarmów niezwierzęcych stymuluje zdrową cerę i włosy, wzrost energii i ogólnie pomaga obniżać wagę ciała. Spójrzmy zatem na najważniejsze właściwości mango:

  1. Związane z wiekiem zwyrodnienie plamki żółtej

Znajdująca się w tych wyjątkowych owocach przeciwutleniająca zeaksantyna pozwala filtrować szkodliwe promienie niebieskie światła i odgrywać ważną rolę ochronną dla zdrowia oczu, łącznie z ewentualnym zapobieganiem uszkodzeń spowodowanych zwyrodnieniem plamki żółtej. To bardzo ważny czynnik, umożliwiający zapobiegać poważnej wadzie wzroku.

  1. Zapobieganie astmie

Zagrożenie astmą jest niższe u osób, które spożywają dużą ilość niektórych składników. Jednym z tych składników jest beta-karoten, znajdujący się obficie w mango, papai, morelach, brokułach, kantalupie, dyni i marchewce.

  1. Nowotwory

Diety bogate w beta-karoten mogą również odgrywać ważną rolę ochronną przed rakiem prostaty. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Harvard School Public Health’s Department of Nutrition ma on również związek z hamowaniem rozwoju raka jelita grubego.

W badaniu przeprowadzonym przez Texas AgriLife Research Food, naukowcy badali ekstrakty polifenoli owoców mango w kontekście zapobiegania rozwojowi guzów okrężnicy, piersi, prostaty, płuc, a także białaczki. Owoc ten okazał się mieć pewien wpływ na wszystkie testowane nowotwory, ale był najbardziej skuteczny przy raku piersi i okrężnicy.

  1. Zdrowie kości

Niskie spożycie witaminy K wiąże się z wyższym ryzykiem złamania kości. Wystarczające spożycie witaminy K może być jednak osiągnięte przez jedzenie odpowiedniej ilość owoców i warzyw. Niezbędnym dla optymalnego zdrowia kości jest poprawa wchłaniania wapnia, którą można osiągnąć również przez regularne spożycie mango.

  1. Cukrzyca

Badania wykazały, że I typ diabetyków, którzy spożywają diety bogate w błonnik mają niższy poziom glukozy we krwi, a cukrzycy typu II mogą poprawić poziom cukru, lipidów i insuliny. Jedna filiżanka mango zapewnia około 3 gramów błonnika. Wytyczne dietetyczne dla błonnika dzienni ok. to 21-25 g dla kobiet i 30-38 g dla mężczyzn.

  1. Trawienie

Ze względu na wysoką zawartość błonnika i wody, pomaga zapobiegać zaparciom i wspomagać prawidłowe działanie układu pokarmowego. Tym samym możliwa jest poprawa ogólnego samopoczucia oraz zwiększenie energii organizmu.

  1. Choroby serca

Zawarty w tym wyjątkowym owocu błonnik, potas oraz duża ilość witamin przyczynia się do odwrócenia niektórych chorób serca. Zwiększenie spożycia potasu, wraz ze spadkiem spożycia sodu, jest najważniejszą zmianą diety, jaką dana osoba może zrobić, aby zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia.

  1. Skóra i włosy

Mango to również doskonały środek dla pielęgnacji włosów, ponieważ zawiera witaminę A – wymagany składnik odżywczy do produkcji sebum, które utrzymuje włosy w odpowiednim nawilżeniu. Witamina A jest również niezbędna do wzrostu wszystkich tkanek ciała.

Odpowiednie spożycie witaminy C może zapewnić potrzebne elementy do budowy i utrzymania kolagenu, który stanowi podstawową strukturę skóry i włosów.

Wartość odżywcza mango

Jedna filiżanka kostek mango zawiera ok: 100 kalorii, 1 g białka, 0,5 g tłuszczu, 25 g węglowodanów (w tym 23 gramów cukru i 3 g błonnika), 100% dziennego zapotrzebowania na witaminę C, 35% na witaminę A, 20 % kwasu foliowego, 10% witaminy B-6 i 8% witaminy K oraz potasu.

Więcej owoców w diecie

Naucz się nie oceniać dojrzałości mango po jego kolorze. Zawsze wybieraj świeże mango. Unikaj owoców z wieloma czarnymi piegami na skórce. Mango będzie nadal dojrzewać, gdy zostanie umieszczone w temperaturze pokojowej.

Gdy osiągnie pożądaną dojrzałość, przechowuj je w plastikowej torbie w lodówce przez 2-3 dni. Owoc smakuje najlepiej, gdy jest lekko schłodzony.

  • Jednym z najlepszych sposobów, aby cieszyć się świeżym mango, jest pokrojenie go w kostkę.
  • Zrób sałatkę z owoców tropikalnych papai, ananasa i mango.
  • Dodaj starty owoc do swojej szklanki lemoniady, mrożonej herbaty lub wody, dla świeżego i delikatnego smaku.
  • Zrób salsę z mango, papai, czerwonej papryki i pieprzu. Używaj jej jako dodatku do swoich ulubionych tacos.
  • Dodaj kilka plasterków owoców do koktajli. Połącz z sokiem ananasowym, mrożonymi truskawkami i jogurtem greckim.

Ewentualne zagrożenia dla zdrowia

  • Osoby z alergią na lateks, mogą również mieć reakcje alergiczne na mango.
  • Spożywanie zbyt dużej ilości potasu może być szkodliwe dla osób, które mają problem z nerkami. Jeśli nerki nie są w stanie usunąć nadmiaru potasu z krwi, może to być śmiertelne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

przewiń do góry