Koktajl z jarmużu – Przepis i właściwości

Jarmuż to niezwykle pożywne warzywo, świetnie nadające się do przygotowywania zdrowych koktajli

Koktajl z jarmużu bardzo często stanowi jeden z podstawowych posiłków w dietach redukcyjnych, a także stanowić może wspaniały sposób na dostarczenie organizmowi wiele cennych składników odżywczych. Dzięki zastosowaniu niektórych dodatków może doskonale wspomagać wiele ważnych dla zdrowia funkcji. Poniższy przepis można z łatwością modyfikować, dostosowując go do własnych preferencji i potrzeb.

Jarmuż należy do rodziny kapustnych i stanowi jedno z najzdrowszych oraz najbardziej wartościowych warzyw. Często wykorzystywany jest jako dekoracja stołów, ale należy wiedzieć, że to nie tylko niezwykle estetyczny dodatek i ozdoba, ale też  cenne warzywo. Z jarmużu można przygotować wiele ciekawych potraw, między innymi koktajle. Tego rodzaju napój i posiłek w jednym – dla zabieganych i aktywnych osób, które nie zawsze mają czas usiąść i zjeść obiad, sprawdzi się idealnie – jest pożywny i sycący, a przede wszystkim zdrowy!

Koktajl z jarmużu – Przepis i wskazówki

Składniki potrzebne do wykonania koktajlu:

  • 4 garście jarmużu obranego z łodyżek,
  • średniej wielkości banan,
  • 1 łyżka soku z cytryny,
  • 1 jabłko,
  • 1 szklanka wody,
  • dodatki w zależności od preferencji: łyżeczka startego imbiru, dojrzałe kiwi, natka pietruszki, łyżka miodu.

Przygotowanie:

Wszystkie składniki (jarmuż, banan, sok z cytryny, jabłko, wodę) wymieszać i rozdrobnić dokładnie z wykorzystaniem blendera. Możesz użyć dodatki, takie jak imbir, kiwi, natka pietruszki, które idealnie wkomponują się w smak koktajlu i dodadzą mu odrębnego charakteru. Dodaj również miód, jeżeli wolisz słodszą wersję.

Wartości odżywcze i zdrowotne koktajlu z jarmużu

Jarmuż jest przede wszystkim bogaty w związki z grupy przeciwutleniaczy. Zawiera witamy: C, K oraz A oraz duże ilości związków z grupy karotenoidów, m.in.: beta-karoten, luteinę i zeaksantynę. Zawiera bardzo duże ilości wapnia, gdyż jest go więcej niż w mleku. Uważany jest za bardzo dobre i powszechnie dostępne źródło wapnia! W jarmużu występuje także żelazo i błonnik, a także podobnie jak w innych warzywach kapustnych, występuje sulforafan, o udowodnionych właściwościach antykancerogennych.

Regularne spożywanie jarmużu może dać bardzo korzystne efekty dla zdrowia. Duża zawartość związków z grupy przeciwutleniaczy uchroni m.in. przed wystąpieniem chorób nowotworowych oraz miażdżycy. Zawarty w jarmużu wapń stanowi dobrą profilaktykę chorób układ kostno-stawowego, jak np. osteoporoza czy zwyrodnienia stawów. Jarmuż jest także korzystny w walce z bakterią Helicobacter pylorii, odpowiedzialną w dużym stopniu za powstawanie wrzodów żołądka. Warto zatem spożywać koktajl z jarmużu jak najczęściej, zapewniając sobie wiele radości ze smaku i satysfakcji ze zdrowego wyboru.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

przewiń do góry