Dieta na każdy dzień

Zalety ze spożywania marakui

Zalety ze spożywania marakui

Przyjemnie słodka, a zarazem i kwaśna marakuja, znana również jako granadilla lub passiflora, jest przynoszącym liczne dla zdrowia korzyści owocem. Marakuja jest gatunkiem dzikiego pnącza, rosnącego naturalnie w subtropikalnych rejonach Ameryki Południowej. Obecnie można ją coraz częściej spotkać również w naszym kraju, głównie w postaci rożnego typu przetworów oraz jako dodatek do kosmetyków naturalnych.

Roślinna tego egzotycznego owocu należy do rodziny Passifloraceae, w rodzaju Passiflora, a jej nazwa naukowa to męczennica jadalna. Do wzrostu wymaga dobrze odsączonej, żyznej gleby, na której dość szybko osiąga ok. 5-7 metrów rocznie. Marakuja w naturalnych warunkach ma średnią żywotność ok. 5-7 lat.

Istnieje ponad 500 rodzajów passiflory, jednak tylko dwie – fioletowe i żółte – odmiany są powszechnie uprawiane. Męczennica miękkaP. tripartita var. Mollissima – znana lokalnie jako curuba de Castilla, to ma małe, lekko przypominające banany owoce. Podczas każdego sezonu pnącze tej rośliny ma zielonkawo-białe pachnące kwiaty, które następnie przekształcają się w owocnie.

Owoce marakui są okrągłe lub owalne, mają od 4 do 8 cm średnicy i cechują się dość twardą skórką. Ich średnia waga wynosi około 35-50 g. Wewnątrz owoc passiflory składa się z membranowych woreczków, zawierających lekki, pomarańczowy, papkowaty sok, z licznymi małymi, twardymi, ciemno-brązowymi lub czarnymi pestkami. Żółte markuje są na ogół większe od purpurowych odmian, ale miąższ z fioletowych owoców jest mniej kwaśny, bogatszy w aromat i smak, oraz bardziej soczysty.

Korzyści zdrowotne wynikające z marakui

Pyszna marakuja jest przede wszystkim bardzo bogatym źródłem antyoksydantów, minerałów, witamin i błonnika, a 100 g owoców zawiera około 97 kalorii. Owoce passiflory są bardzo dobrym źródłem błonnika pokarmowego, gdyż jedynie w 100 g miąższu zawiera się aż 10,4 g tego cennego składnika pokarmowego, czyli 27% dziennego zalecanego spożycia. Dobry błonnik w diecie ułatwia usuwanie cholesterolu z organizmu, przeczyszcza, ale również pomaga chronić błonę śluzową jelita grubego, poprzez zmniejszenie czasu ekspozycji na działanie substancji toksycznych w okrężnicy. Pozwala również na pozbywanie się rakotwórczych substancji toksycznych ze ścian jelita grubego.

Marakuja jest bogata w witaminę C, dostarczając ok. 30 mg na 100 g miąższu. Witamina C, czyli cenny kwas askorbinowy, jest potężnym, rozpuszczalnym w wodzie przeciwutleniaczem. Spożycie owoców bogatych w witaminę C pomaga organizmowi rozwinąć odporność na czynniki zakaźne, grypopodobne, a także skuteczniej usuwać szkodliwe i prozapalne wolne rodniki.

Owoce passiflory wykazują dobre poziomy witaminy A oraz flawonoidów, takich jak beta-karoten i kryptoksantyna. Obecne badania naukowe sugerują, że związki te mają właściwości przeciwutleniające i razem z witaminą A mają zasadnicze znaczenie dla utrzymania dobrego wzroku. Witamina A jest również potrzebna do utrzymania zdrowych błon śluzowych i skóry. Spożywanie ekologicznych owoców, bogatych w witaminę A i flawonoidy, może pomóc chronić przed nowotworami płuc i jamy ustnej.

Świeże owoce marakui są również bardzo bogate w potas, gdyż 100 g miąższu ma ok. 348 mg tego ważnego pierwiastka. Potas jest ważnym składnikiem komórek i płynów ustrojowych, pomaga też regulować rytm serca i ciśnienie krwi. Ponadto marakuja jest bardzo dobrym źródłem mikroelementów, takich jak: żelazo, miedź, magnez i fosfor.

Więcej o właściwościach marakui przeczytasz TUTAJ.

Wybór i przechowywanie owoców passiflory

W sklepach można czasem kupić owoce, które są dobrze dojrzałe, pulchne i ciężkie. Owoce z powierzchnią pełną zmarszczek są bardziej aromatyczne i bogate w cukier. Małe otarcia na powierzchni owoców zwykle nie wpływają na ich jakość i przydatność do spożycia.

W domu przechowuj je w koszu na owoce i umieścić w chłodnym, ciemnym miejscu, gdzie pozostają dobre przez 1-2 dni. Dojrzałe owoce mogą być przechowywane w lodówce przez okres do jednego tygodnia. Dodatkowo marakuję można również zamrozić. Wystarczy zebrać miąższ do miski i dodać trochę cukru. Umyj owoce w zimnej wodzie i osusz miękką szmatką lub papierem, a następnie pokrój owoce wzdłuż, na dwie równe połówki. Wybierz soczysty miąższ łyżeczką i wyrzuć twardą skorupę.

Owoce passiflory mają niepowtarzalny słodki smak i aromat. Fioletowe odmiany są na ogół mniejsze, ale bardziej aromatyczne, niż żółto-złote.

Oto kilka porad jak serwować owoce marakui:

  • Marakuję można zjeść świeżą, zwłaszcza wtedy, gdy owoce są dobrze dojrzałe. Wystarczy wybrać jej soczysty miąższ łyżeczką. Jej twarda powłoka, tak czy inaczej, jest niejadalna.
  • Soczysty miąższ można podawać jako orzeźwiający napój po rozrobieniu z wodą lub lodem.
  • Marakuja doda wyraźny smak różnego typu sałatkom owocowym.
  • Owoce passiflory są stosowane do rożnego typu wytwarzania sosów, dipów, żelów i syropów.
  • Marakuja jest stosowana w różnych recepturach, m.in. w musach, lodach, pizzy, deserach, ciastach itp.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *