Dieta na każdy dzień

12 korzyści zdrowotnych z jedzenia prosa

12 korzyści zdrowotnych z jedzenia prosa

Proso zawiera wiele substancji odżywczych, ma słodki orzechowy smak i jest uważane za jedno z najbardziej lekkostrawnych i niealergicznych ziaren. Przedstawiamy najważniejsze informacje na jego temat.

  1. Proso ma odczyn zasadowy i łatwo się trawi.
  2. Hunzas – plemię żyjące na odludziu u podnóża Himalajów, jest znane z doskonałego zdrowia i długowieczności – spożywają proso, jako podstawa w ich diecie.
  3. Proso nawilża jelito grube, zapobiegając zaparciom.
  4. Ziarno prosa działa jako naturalny prebiotyk.
  5. Serotoniny w prosie działają uspokajająco na stres.
  6. Proso, to inteligentne węglowodany z dużą ilością błonnika i cukrów prostych. W związku z tym ma względnie niski indeks glikemiczny.
  7. Magnez w prosie może pomóc zmniejszyć skutki migreny i ataków serca.
  8. Niacyna (witamina B3) w prosie może pomóc obniżyć poziom cholesterolu.
  9. Ziarno prosa zmniejsza stężenie trójglicerydów i białka C-reaktywnego. Naukowcy z Seulu stwierdzili, że ​​proso może być użyteczne w zapobieganiu chorobom układu krążenia.
  10. Wszystkie odmiany prosa wykazują wysoką aktywność antyoksydacyjną. Zespół biochemików analizowało działanie antyoksydacyjne poszczególnych gatunków. Wszystkie odmiany wykazały wysoką aktywność
  11. Proso jest bezglutenowe i antyalergiczne.
  12. Wysoka zawartość białka w prosie (15 procent) sprawia, że ​​jest to ważny dodatek do diety wegetariańskiej.

Ciekawostki i informacje żywieniowe

  • Ziarno prosa był głównym ziarnem spożywanym w Chinach, przed ryżem.
  • W Ameryce Północnej i Europie, proso jest hodowane głównie na paszę dla zwierząt i ptaków.
  • Większość na świecie komercyjnej uprawy prosa znajduje się w Indiach, Chinach i Nigerii.
  • Proso rośnie w kłosach o wysokości od 30 cm do 3 m stóp, a dojrzewa w 60 do 90 dni.
  • Rośnie na obszarach stosunkowo niepłodnych, jest odporne na suszę i dojrzewa w krótkim czasie. Doskonale nadaje się do uprawy w mniej rozwiniętych rolniczo regionach.
  • Ziarno prosa plasuje się na szóstym miejscu, najważniejszych ziaren na świecie. Podtrzymuje 1/3 ludności świata i jest istotnym elementem diety w północnych Chinach, Japonii, Mandżurii, różnych obszarach byłego Związku Radzieckiego, w Afryce, Indiach i Egipcie.
  • Chiny, Indie i Niger są dzisiaj największym na świecie plantatorami prosa.

Historia stosowania prosa

  • Dokładne pochodzenie nie jest znane, ale badania mówią, proso było najprawdopodobniej jednocześnie uprawiane w Azji i Afryce ponad 7000 lat temu.
  • Było podstawą diety w Indiach i Afryce od tysięcy lat. W starym testamencie, jest wymieniane, jako ziarno do produkcji chleba.
  • Chińscy archeolodzy znaleźli miseczkę sprzed 4000 lat, zawierającą długi makaron z prosa. Najwcześniejsza wzmianka o prosie, „Fan Shen Chih Shu” z 2800 p.n.e., zawiera szczegółowe instrukcje dotyczące uprawy i przechowywania ziarna.
  • Istnieją nawet dowody, że proso było jedzone i hodowane w epoce kamiennej w Szwajcarii.

Bezpieczeństwo spożywania

Ziarno prosa zawiera małe ilości substancji ograniczających wychwyt jodu w tarczycy. Może spowodować powiększenie tarczycy, jeżeli jest spożywane w dużych ilościach.  Może to wyjaśniać zależność między spożyciem prosa i częstością wola w krajach rozwijających się, gdzie proso stanowi znaczną część diety.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *