Pesto – Przepis, wskazówki, właściwości odżywcze

Pesto to wspaniała propozycja na niezwykle zdrową potrawę

Pesto to rodzaj dodatku do innych potraw o bardzo charakterystycznym i silnym smaku. Najbardziej popularne jest we Włoszech, ale w ostatnich latach zdobyło ogromne rzesze zwolenników na całym świecie. Najczęściej spotyka się je w wersji z bazylią, jednak również można wykonywać je z innych zielonych roślin, np. pietruszki czy jarmużu. Poznajmy zatem sprawdzone i smaczne przepisy na tą wspaniałą propozycję dietetyczną.

Zielone rośliny czyszczą krew. Pietruszka ze względu na wysoką zawartość witaminy C wykazuje silne właściwości wzmacniające odporność, dlatego jest szczególnie zalecana osobom chorowitym. Dodatkowo poprawia trawienie, łagodzi nerwobóle, działa moczopędnie, przez co pomaga w leczeniu kamicy moczowej. Bazylia z kolei wspiera układ nerwowy oraz trawienny. Ma też zastosowanie w gorączce, ponieważ łagodnie obniża wysoką temperaturę. Poznamy zatem jak samodzielnie wykonać zdrowe i pożywne pesto z pietruszki i bazylii.

Wartości odżywcze pesto

Pesto z pietruszki jest całkowicie wegańskie, bezglutenowe oraz bez laktozy. Wykonane z bazylii można dowolnie modyfikować, i w zależności od tego, czy dodamy parmezan czy nie, jest opcją dla wegetarian lub wegan. Pesto jest szybkie w przygotowaniu, stanowi pełną witamin, błonnika roślinnego, chlorofilu i minerałów pastę, którą wykorzystać można na wiele sposobów. Nać pietruszki to źródło wapnia, magnezu, żelaza, potasu, oraz witaminy A, C, PP, B, E, D i K, kwasu foliowego. Bazylia zawiera witaminę A, C, B2, B6, E, kwas foliowy oraz beta-karoten.

I Przepis na pesto z natki pietruszki

Składniki:

  • nać pietruszki,
  • 3 łyżki oleju kokosowego,
  • 2 łyżki soku z cytryny,
  • różowa sól himalajska.

Wykonanie: Pietruszkę dokładnie płuczemy, następnie wszystkie składniki wrzucamy do blendera i miksujemy, by uzyskać gładką pastę.

II Przepis na pesto z bazylii

Składniki:

  • 2 szklanki liści bazylii,
  • 5 łyżek oliwy z oliwek,
  • 4 łyżki posiekanych orzeszków piniowych lub orzechów włoskich,
  • różowa sól himalajska,
  • opcjonalnie – parmezan.

Wykonanie: Wszystkie składniki wrzucamy do blendera i miksujemy, aż do połączenia się i uzyskania pasty.

Jak podawać?

Pesto możemy dodawać do różnych produktów zawierających węglowodany, takich jak chleb, pieczywo chrupkie, makarony, kasze. Doskonale sprawdzi się w połączeniu z ugotowaną kaszą jaglaną lub quinoa, które są również niezwykle zdrowe i bogate w błonnik. Gdy dodamy do tego ziarenka granatu oraz kurkumę (należy dołożyć kurkumę do wody w czasie gotowania kaszy lub makaronu) otrzymamy zdrową i sycącą sałatkę. Domowe pesto to największa bomba witaminowa wspierająca odporność, więc jedz je na zdrowie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

przewiń do góry