Nasiona Chia jako bardzo zdrowe uzupełnienie diety

Nasiona chia posiadają liczne i bardzo cenne związki aktywne

Nasiona Chia, wraz z miętą, były cenioną żywnością do starożytnych Azteków i Majów. „Chia” to słowo oznaczające dla starożytnych Majów siłę, a te drobne nasiona były cenione za swoje właściwości dodające energii.

Dziś nasiona Chia cieszą się coraz większą popularnością, jako funkcjonalny artykuł spożywczy, który dostarcza imponującej gamy składników odżywczych w zaledwie dwóch łyżeczkach dziennie. Są one najczęściej uprawiane w Meksyku i Boliwii. Początkowo nasiona uprawiano, jako pasza dla koni.

Suszone nasiona rośliny Salvia hispanica są znacznie lepsze od większości innych nasion i orzechów. Ale ile dokładnie składników odżywczych korzystnych dla zdrowia, zawierają te małe ziarenka?

Wartość odżywcza Nasion Chia

Nasiona Chia to szybkie i łatwe w użyciu źródło białka, zdrowe tłuszcze, błonnik, minerały, witaminy i przeciwutleniacze, wszystko w jednym, estetycznym opakowaniu. Chociaż mają podobne korzyści dla zdrowia do siemienia lnianego, nasiona Chia nie muszą być zmielone przed spożyciem, a co za tym idzie, nie jełczeją tak szybko.

W rzeczywistości, nasiona Chia są uważane za przydatne do spożycia, do dwóch lat bez chłodzenia, dzięki zawartości wysokiego poziomu przeciwutleniaczy.

Chia są bogatym źródłem zdrowych tłuszczów i substancji odżywczych

Ich wysokie stężenie omega-3, kwas alfa-linolenowego, tłuszczu roślinnego (ALA) jest jednym z ich głównych powodów do ich sławy. Nasiona Chia zawierają do 40 procent tłuszczów, z czego 60 procent to kwasy tłuszczowe omega-3. ALA jest uważane za niezbędne, ponieważ organizm nie może go samemu wytworzyć. Trzeba więc dostarczać go w diecie. Chociaż nasiona Chia są spożywane w celu podwyższenia poziomu zarówno ALA, jak i innego tłuszczu omega-3, jakim jest EPA, nie zwiększają poziomu DHA. Chociaż organizm może przekształcić ALA w DHA / EPA, robi to w bardzo oszczędny sposób, tak więc ich niedobór jest popularny w społeczeństwie.

Mając na uwadze powyższe, ALA omega-3 w nasionach Chia zostały powiązane z wieloma korzyściami zdrowotnymi, w tym:

  • obniżenie stężenia trójglicerydów i wspieranie zdrowego poziomu cholesterolu,
  • obniżenie ciśnienia krwi i zmniejszenie ryzyka choroby serca,
  • działanie przeciwzapalne,
  • właściwości ochronne dla wątroby,
  • działanie przeciwcukrzycowe,
  • ochrona przeciwko zapaleniu stawów, chorobom autoimmunologicznym i rakowi.

Ponadto nasiona Chia zawierają szereg fitochemicznych związków, każdy z własnym zestawem unikalnych korzyści. Obejmuje to mirycetynę, kwercetynę, kemferol i znany z działania przeciwutleniającego, przeciwzapalnego i właściwości przeciwnowotworowych i kwas kawowy.

Nasiona Chia mogą stymulować utratę masy ciała i zmniejszać ryzyko przewlekłych chorób.

W badaniu z udziałem 67 pacjentów z zespołem metabolicznym, którzy pili napój zawierający nasiona Chia przez dwa miesiące, doświadczyli oni utraty wagi, jak również zmniejszenia stężenia trójglicerydów i poziomu glukozy we krwi.

Uważa się, że połączenie błonnika i białka w nasionach Chia, wraz z żelem, jaki powstaje po połączeniu z wodą, przyczynia się do uczucia pełności i sytości.

Wśród osób z cukrzycą typu 2, spożywanie nasion Chia przez 12 tygodni, spowodowało zmniejszenie ciśnienia skurczowego krwi oraz istotne zmniejszenie stężenia HbA1c.

Fibrynogen, czynnik krzepnięcia zostaje naturalnie obniżany przez nasiona Chia, co poprawia przepływ krwi, podobnie jak znacznik zapalny hs-CRP, którego poziom spadł o 40 %.

Omega-3

Nasiona Chia są na szczycie listy źródeł tłuszczów omega-3 w diecie roślinnej, które mają działanie dobroczynne na zdrowie serca, ochronę i walkę ze stanem zapalnym. Całe nasiona Chia zawierają około 18 gramów tłuszczów omega-3 na 100 gramów, a olej Chia zawiera jeszcze więcej: bo 55 gramów na 100 mililitrów. Większość pozostałych kwasów tłuszczowych, zarówno w całych nasionach Chia, jak i w oleju z Chia to omega-6.

Kalorie

Nasiona Chia są bogate w kalorie, ale średnia zalecana dawka dobowa wynosi tylko 2 łyżki suszonych nasion, wiec te małe ziarenka nie przyczynią się, do znaczącego wzrostu kalorii w diecie. Dwie łyżki suszonych całych nasion Chia dostarczają 98 kcal. Łyżka oleju Chia zapewnia 120 kcal.

Przeciwutleniacze

Nasiona Chia są bardzo dobrym źródłem przeciwutleniaczy. Według pracy badawczej Dolores Alvardado z Uniwersytetu w Dolinie Gwatemali, nasiona Chia mają antyoksydacyjny rating ponad 1900. Nasiona Chia biją pod tym względem wiele wspólnych źródeł przeciwutleniaczy, w tym jeżyny, winogrona, ananas, mango, owoce noni i carambola. Składniki odżywcze i fitochemiczne, które przyczyniają się do pojemności antyoksydacyjnej nasion Chia to flawonoidy, takie jak kwercetyna, mirycetyna, kemferol, kwasy fenolowe, takie jak kwas kawowy, ligniny – nie mylić z lignanami, które są fitoestrogenem w siemieniu lnianym oraz witaminy C i E.

Błonnik

Nasiona Chia są doskonałym źródłem błonnika, który, wraz z ich znaczną zawartością kwasów omega-3, przyczynia się do niezwykłych korzyści dla układu sercowo-naczyniowego. Całkowita zawartość włókien pokarmowych w nasionach Chia wynosi około 38 %, a konkretnie rozpuszczalnych, około 5 %.

Nasiona Chia są dobrym źródłem minerałów?

Nasiona Chia są doskonałym źródłem minerałów. Są one szczególnie dobre dla kombinacji wapniowo-magnezowej, która jest niezbędna dla silnych kości i zdrowia układu nerwowego. Dwie łyżki nasion Chia zapewniają 13% dziennej wartości dla wapnia i 18% dziennej wartości dla magnezu. Inne minerały, w które są bogate nasiona Chia to miedź, żelazo, mangan, fosfor i cynk. Nasiona Chia nie są natomiast dobrym źródłem sodu.

Jakie są najważniejsze witaminy znalezione w Chia?

Nasiona Chia są bardzo dobrym źródłem witaminy B1 (tiaminy) i witaminy B3 (niacyny). Zarówno tiamina i niacyna są zaangażowane w procesy biochemiczne, które umożliwią organizmowi metabolizm węglowodanów, tłuszczów i aminokwasów (białek). Ponadto, tiamina i niacyna, wraz z innymi witaminami z grupy B odgrywają ważną rolę w utrzymaniu zdrowego układu nerwowego i… włosów!

Nasiona Chia: czy kolor ma znaczenie?

Nasionka Chia są w dwóch kolorach, czarnym i białym. Oba kolory zawierają podobne ilości składników odżywczych, takich jak omega-3, białka i błonnik, chociaż ciemniejsze nasiona Chia mogą zawierać więcej przeciwutleniaczy. Spożywanie połączenia dwóch kolorów może idealne.

Nasiona posiadają wskaźnik ORAC 98 mikromoli TE / g dla ciemnego ziarna i 70 mikromoli TE / g dla jasnych ziaren. Jest to jeden z najpotężniejszych antyoksydantów w żywności…

Jedna uwaga

Jeśli masz historię dysfagii lub trudności w połykaniu, należy być ostrożnym, zwłaszcza podczas spożywania suchych nasion Chia. Nasiona mogą szybko tworzyć piłki żelowe, które mogą częściowo blokować przełyk i wymagać leczenia w celu usunięcia.

Podsumowując, nasionka Chia są szybkie i łatwe w „obsłudze”, a pożywieniu mogą dodawać cenne wartości. Więcej o tym wspaniałym składniku diety dowiesz się na stronie www.olej.edu.pl

Jedną z ciekawostek jest wykorzystanie nasion Chia w kosmetyce. Polecamy jeden z domowych przepisów na peeling:

Scrub do ciała

Nasiona Chia pracować doskonale zdają egzamin, również jako środek złuszczający do pielęgnacji urody.

Składniki:

  • 1/4 szklanki oleju kokosowego,
  • 1 łyżeczka soku z cytryny,
  • 1 łyżka nasion Chia.

Metoda:

  • Wymieszaj składniki razem i przechowuj w czystym słoiku.
  • Aby go wykorzystać, zwilż twarz i zastosuj peeling okrężnymi ruchami na wilgotnej skórze.
  • Mieszankę pozostawia się na dwie minuty.
  • Spłucz twarz zimną wodą po starciu scrubu ręcznikiem, kiedy skończysz.
  • Przechowuj w lodówce przez 3-5 dni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

przewiń do góry