Dieta dukana – podstawowe zasady

Dieta dukana przy prawidłowym stosowaniu może dać bardzo dobre wyniki

Dieta dukana, nazywana także dietą białkową, dietą proteinową i dietą protal została opracowana przez francuskiego lekarza i dietetyka Pierre Dukana. Dzieli się na cztery fazy: fazę ataku, fazę naprzemienną, fazę utrwalenia oraz fazę stabilizacji.

Faza ataku i faza naprzemienna, odchudzają organizm zaś dwie pozostałe utrwalają osiągnięty efekt i nie pozwalają na pojawienie się efektu jo-jo. Wyżej wymienione fazy muszą występować w powyższej kolejności, najpierw faza ataku, potem faza naprzemienna, następnie faza utrwalania i na końcu faza stabilizacji. Dwie pierwszy fazy pozwalają na bardzo szybką utratę wagi, zaś trzecia i czwarta faza, na jej utrwalenie i trwałą stabilizację.

 

Zasady diety dukana w każdej fazie:

  1. Pijemy minimum 1,5 płynów dziennie
  2. Ograniczamy ilość soli w posiłkach
  3. Spożywamy posiłki tak często, jak mamy apetyt
  4. Posiłki popijamy ( pijemy w trakcie spożywania posiłki, nie przed jego rozpoczęciem lub po jego zakończeniu)
  5. Słodzik zastępujemy cukrem
  6. Stopniowo eliminujemy węglowodany z diety
  7. Węglowodany, jak najczęściej zastępujemy białkiem
  8. Ograniczamy ilość spożycia tłuszczy zwierzęcych
  9. Proteiny: 1 gram białka na 1 kilogram Naszej masy ciała
  10. Nie pijemy napojów słodzonych, nie sięgamy po słodycze ( staramy się także nie słodzić herbaty i kawy)
  11. Unikamy posiłków smażonych, smażenie zastępujemy grillowaniem i gotowaniem
  12. W Naszym jadłospisie powinny pojawić się ryby o niebieskiej skórze ( łosoś, tuńczyk), kurczak i indyk

 

Dieta Dukana – faza I: ataku, faza uderzeniowa

W tej fazie schudniemy najwięcej i najszybciej!

  1. Faza pierwsza trwa około 5 dni, maksymalny czas trwania tej fazy wynosi 10 dni. Długość tej fazy jest uzależniona od indywidualnych oczekiwań osoby odchudzającej.
  2. Na Naszym talerzu pojawia się wyłącznie chude mięso, gotowane lub grillowane, zawsze pamiętajmy o tym, aby z mięsa zdjąć skórę ( konina, wołowina i cielęcina)
  3. Do diety możemy dołączyć także ryby, wyłącznie te z białym mięsem. Ryba może być grillowana, gotowana lub wędzona ( łosoś, tuńczyk, makrela, dorsz, okoń, pstrąg, sardynka, sola, reja).
  4. Chudy drób ( kurczak i indyk, kaczka i gęś są całkowicie zabronione).
  5. Owoce morza ( homary, kraby, krewetki i ostrygi).
  6. W jadłospisie może pojawić się także chudy nabiał, czyli: mleko, białe sery, jogurty naturalne, kefiry i maślanki, chudy twaróg, twarożki odtłuszczone.
  7. Do przyprawiania potraw używamy przypraw, które pobudzają proces trawienia: pieprz, ostra papryka i chili.
  8. Sok z cytryny i korniszony.
  9. Całkowicie rezygnujemy z tłustych sosów, dopuszczalna jest musztarda.
  10. Jajka.
  11. Kawa, herbata i zioła – bez cukru, woda.
  12. Czosnek i cebula.

 

Dieta Dukana – faza II: naprzemienna

  1. Etap tej diety możemy podzielić na dwie części. Pierwsze 5 dni spożywamy wyłącznie produkty z fazy ataku, zaś w następnym 5 dniach dołączamy do nich produkty wzbogacające.
  2. W fazie II pozostajemy tak długo, aż osiągniemy Naszą wymarzoną sylwetkę.
  3. Produkty wzbogacające, to: pomidory, ogórki, sałata, szparagi, cukinia, marchewka, rzodkiewka, kapusta, por, buraki, a nawet grzyby.
  4. Zabronione jest spożywanie: ziemniaków, fasoli, ryżu i kukurydzy.

 

Dieta Dukana – faza III: utrwalająca

  1. Czas trwania tej fazy diety zależy od tego, ile kilogramów udało się Nam zrzucić? Każdy jeden zrzucony kilogram to 10 dni w fazie utrwalającej.
  2. W tej fazie możemy spożywać wszystkie produkty z fazy I i II oraz dołączyć: ser żółty, chleb pełnoziarnisty, wszystkie owoce oprócz: bananów, winogron, czereśni oraz wiśni.
  3. Co dwa tygodnie na Naszym talerzu może znaleźć się porcja: ziemniaków, makaronu bądź ryżu.

 

Dieta Dukana – faza I: stabilizacji

  1. Na Naszym talerzu może znaleźć się wszystko, ale musimy pamiętać o tym aby: nie słodzić herbaty, kawy ani herbat ziołowych, nie spożywać słodyczy ( wyjątek stanowi gorzka czekolada, placki owsiane oraz ciastka z otrębami).
  2. Nasza śniadanie zawsze powinno być bogate w nabiał.
  3. Należy wybrać sobie jeden dzień w tygodniu, w którym będziemy jeść wyłącznie produkty z I fazy (fazy ataku).

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

przewiń do góry